Monday, June 3, 2013

Braces dah tak ada..uhuhuk...

 Hai semua! Dah lama tak hupdate pasal braces kan....
Harini aku nak mengumumkan yang aku dah pun tanggalkan braces...sedey, lebih kurang setahun lebih pakai braces now hidupku tanpa dawai dawai besi itu lagi...ahaks!
Proses nak tanggalkan tu, masyaAllah sakit tahu, aku tanak cite nanti korang yang guna braces ketakutan...ahaha..

Okeh now aku dah guna retainer, buat orang yang guna braces..mesti dah sedia tahu yang selepas kita guna braces, kita akan jalani proses penggunaan retainer kan..retainer ni banyak jenis, ada yang namanya Hawley yang besinya di luar, retainer kekal yang besinya kekal di bahagian dalam, dan juga retainer Essix yang transparent...

Untuk aku, doc bagi aku guna Essix, katanya lebih selesa berbanding yang lain, senang dicuci, yang penting sekali, ianya transparent..memang orang takkan perasan bila pakai essix ni..

Bagi aku, semua retainer ni tak selesa...hahaha...okeh sebab hawley dia ada lelangit atasnya...sila google ye..hihi...so mengikut apa yang aku baca di intenet, hawley ni akan timbulkan rasa gatal gatal dalam mulut, manakala retainer kekal pula dia lekatkan belakang gigi, so susah untuk kita berus gigi, kemudia pastinya akan ganggu lidah kita...Essix pula, memula aku pakai tu tetiba jadi pelat, tak boleh nak sebut 's' dengan betul...hahaha...essix juga agak mengganggu lidah sebab getah tepi tepi tu macam tajam sikit so aku rasa lidah aku belah tepi dah sedikit melecet..huuu...Tapi..yang bagusnya, orang tak perasan pun aku pakai retainer, dan senang buka n senang nak cuci tau..

Meh nak tayang sikit gambar gigi baru aku bersama baju barunya...hahaha

 Cantik tak gigi aku tu...wah glowing semacam heh!
hahahaha

Okeh ini tanpa retainer ye...

dan....


 Taraaaa......ni dengan retainer Essix..nampak tak lapisan retainer tu??

Dan inilah retainernya...it's Essix!!
Macam kaca kan...tapi sebenarnya getah keras, boleh patah kalau tak berhati hati, 
doc kata kalau patah RM100 untuk buat sebatang ye...takde subsidi doh katenya..uhuhuk!



Untuk semua pemakai braces...bergembiralah dulu dengan braces yang korang guna ye, sebabnya nanti korang pasti rindu nak main main lidah kat besi besi dalam gigi tu...huuuu     T_T